وزارت ورزش پیش نویس اساسنامه فدراسیون های ورزشی که از دوره قبل آغاز شده بود را آماده ارائه به هیات وزیران برای تایید نهایی کرده است. دراین میان تغییراتی ایجاد شده که ورزش را با مشکلاتی مواجه می کند.
پیش نویس اساسنامه فدراسیون های ورزشی که البته با مهر «غیر قابل استناد» در اختیار برخی افراد خاص - و نه همه فدراسیون ها - قرار گرفته، تغییراتی را نسبت به اساسنامه قبلی به همراه داشت که در بسیاری موارد مدیریت «اقتدارگرا» را بر ورزش حاکم خواهد کرد و این وزارت ورزش خواهد بود که بر عزل و نصب های برخی فدراسیون ها مسلط خواهد شد.
گروه ورزشی خبرگزاری مهر به منظور مشارکت اهالی ورزش و آگاهی روسای فدراسیون ها و مسئولانی که هنوز متن این اساسنامه به دست شان نرسیده است، متن پیش نویس را منتشر می کند تا فضا برای اظهار نظر و جلوگیری از برخی تصمیمات شخص محور فراهم شود. متن این پیش نویس به شرح زیر است:
توضیح: موارد مهم تغییر یافته در پیش نویس جدید با رنگ قرمز مشخص شده است.
پیش نویس فدراسیون های ورزشی
فصل اول: موارد عمومی
ماده ۱: تعریف
فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران که در این اساسنامه فدراسیون نامیده می شوند، نهادهای دولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقیم می باشند که به موجب منشور المپیک و با لحاظ مقررات بین المللی و با لحاظ شئون اسلامی و مصالح ملی، به عنوان بالاترین مرجع ذیصلاح در رشته/ رشته های ورزشی تحت پوشش تشکیل می شوند و وزارت ورزش و جوانان بر اجرای مقررات و قوانین داخلی و بین المللی را از سوی فدراسیون نظارت می نماید. (اساسنامه فعلی در این زمینه این گونه آورده است: فدراسیون ها در چارچوب این اساسنامه با هماهنگی سازمان تربیت بدنی و رعایت قوانین مربوط فعالیت می نمایند.)
تبصره ۱: فدراسیون های ملی و بین المللی و کنفدراسیون ها مرتبط با هر فدراسیون به شرح ذیل تعیین می گردند:
۱ـ فدراسیون های عضو کمیته بین المللی المپیک و شورای المپیک آسیا توسط کمیته ملی المپیک
۲ـ فدراسیون ها توسط وزارت ورزش و جوانان
تبصره ۲: سایر نهادهای ورزشی خارج از این فهرست در قالب انجمن های مستقل غیردولتی و با مجوز و نظارت ورزش و جوانان و در چارچوب قوانین و مقررات ناظر بر آنها فعالیت خواهند کرد.
ماده ۲: عضویت
فدراسیون عضو فدراسیون بین المللی و کنفدراسیون رشته یا رشته های ورزشی مربوطه می باشد.
تبصره ۱: برای آن دسته از فدراسیون هایی که فدراسیون بین المللی آنها به عضویت کمیته بین المللی المپیک یا شورای المپیک آسیا پذیرفته نشده اند، وزارت ورزش و جوانان اتخاذ تصمیم می نماید.
ماده ۳: مقر
مقر فدراسیون «شهر تهران» و تغییر محل آن پس از موافقت وزارت ورزش و جوانان بلامانع است.
ماده ۴: علایم اقتصادی
نام اقتصادی فدراسیون، پرچم، نشان و شعار آن به طور رسمی در مراجع ذیصلاح داخلی و بین المللی، ثبت و در انحصار فدراسیون می باشد.
فصل دوم: اهداف و وظایف
ماده ۵: اهداف
۱ـ گسترش و توسعه کمی و کیفی رشته ورزشی، توسعه و تعمیم بازی جوانمردانه، اتحاد و یگانگی، ارتقا ارزش های ایرانی ـ اسلامی
۲ـ تقویت و تحکیم همبستگی، غرور و اقتدار ملی با حضور موفق در عرصه های بین المللی
۳ـ قانونمداری و تسهیل مشارکت با بخش های خصوصی و تعاونی در توسعه رشته / رشته های تحت پوشش
۴ـ ترغیب اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جوان به منظور حفظ و افزایش توانمندی و تندرستی و انسجام اجتماعی با ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت آنان در فعالیت منظم، اصولی و قانونمند ورزشی
۵ـ نهادینه کردن اخلاق و منش پهلوانی در جامعه ورزشی تحت پوشش
ماده ۶: وظایف
۱ـ برگزاری مسابقات ورزشی در سطح کشور در رده های مختلف سنی
۲ـ برگزاری دوره های آموزش مربیگری، داوری و مدیریت رشته مرتبط بر اساس ضوابط ملی و بین المللی
۳ـ انطباق مقررات رشته های تحت پوشش با مقررات بین المللی
۴ـ گزینش ورزشکاران نخبه و طراز اول کشور در رده های سنی مختلف به منظور تشکیل تیم های ملی
۵ـ تدوین و انتشار آیین نامه ها و دستورالعمل های فنی و اجرایی و نظارت بر اجرای آنها
۶ـ شرکت فعال در مجامع ملی و بین المللی پس از اخذ مجوز از وزارت ورزش و جوانان (اساسنامه فعلی در این زمینه این گونه آورده است: حضور مداوم و فعال در مجامع بین المللی و کنگره های علمی، تحقیقاتی و آموزشی که از سوی فدراسیون های جهانی و کنفدراسیون های آسیایی، کمیته های المپیک قاره ای و جهانی و سازمان های ورزشی بین المللی برگزار می گردد.)
۷ـ میزبانی یا شرکت در مسابقات بین المللی پس از اخذ مجوز از وزارت ورزش و جوانان
۸ـ تهیه و تدوین برنامه های راهبردی و عملیاتی
۹ـ تعیین کادرهای فنی و مدیریتی تیم های ملی
۱۰ـ ایجاد بانک اطلاعاتی در تمامی امور فدراسیون
۱۱ـ تشکیل سازمان اداری (دپارتمان ها)، کمیته ها و کارگروه ها
۱۲ـ انتشار یا ترجمه کتاب، جزوه یا نشریه در حوزه اهداف فدراسیون و اطلاع رسانی
۱۳ـ انجام فعالیت های تولیدی، اقتصادی و خدماتی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه
۱۴ـ نظارت و ارزیابی عملکرد هیات های استانی
۱۵ـ تلاش جهت کسب کرسی های بین المللی و حفظ آن
۱۶ـ حل و فصل اختلافات خود با نهادهای ورزشی از طریق مذاکره با مرجع حکمیت ورزشی
۱۷ـ ملزم نمودن اعضای حقیقی فدراسیون به منظور عضویت در کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی
۱۸ـ همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی در محدوده وظایف و اختیارات
۱۹ـ ایجاد بسترهای حمایتی از ورزشکاران، دست اندرکاران و پیشکسوتان رشته های مرتبط بر اساس مقررات
۲۰ـ ایجاد زمینه های لازم برای حضور ورزشکاران، پیشکسوتان، داوران، مربیان و سایر دست اندرکاران ورزشی در عرصه های داخلی و خارجی
۲۱ـ استقرار نظام استعدادیابی ورزشی
۲۲ـ ایجاد زمینه های مناسب برای طراحی، ساخت و تولید و توزیع وسایل و لوازم استاندارد ورزشی در رشته مربوطه
۲۳ـ تبادل دانش، تجربه و توانمندی ها با مجامع داخلی و بین المللی ورزشی
۲۴ـ برقراری ارتباط اصولی با کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و فدراسیون های آسیایی و نهادهای بین المللی مربوط و انجام وظایف و ماموریت های مورد نظر
۲۵ـ تهیه گزارش عملکرد سالیانه فدراسیون و ارائه به مجمع عمومی و وزارت ورزش و جوانان (اساسنامه فعلی در این زمینه این گونه آورده است: تهیه و ارائه گزارش عملکرد سالانه به سازمان تربیت بدنی)
۲۶ـ نهادینه کردن ورزش پاک در رشته / رشته های ورزشی تحت پوشش از طریق همکاری با ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با امضا و اجرای آیین نامه ملی مبارزه با دوپینگ
۲۷ـ برنامه ریزی و اجرای امور فرهنگی و آموزشی در جهت ارتقای باورهای فکری و اعتقادی ورزشکاران و هیات ها در راستای سالم سازی محیط های ورزشی
۲۸ـ اجرای کلیه قوانین و مقررات و آیین نامه های مرتبط
۲۹ـ شفافیت در انجام کلیه امور مالی
۳۰ـ اعلام نظر تخصصی در راستای صدور پروانه بهره برداری باشگاه ها به مراجع مرتبط
۳۱ـ صدور گواهینامه های مربیگری، داوری و تمدید اعتبار سالیانه آنها در صورت واجد شرایط بودن
۳۲ـ صدور گواهینامه فعالیت حرفه ای برای اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس قوانین و مقررات داخلی و بین المللی
تبصره ۱: اهداف و وظایف فدراسیون پزشکی ورزشی پیوست این اساسنامه است.
ماده ۷: قوانین رشته یا رشته ها
فدراسیون و هر یک از اعضای آن بر اساس قوانین و مقررات مصوب از سوی مراجع صالح رشته یا رشته های تحت پوشش در سطح بین المللی فعالیت می نمایند.
ماده ۸: زبان های رسمی
زبان رسمی فدراسیون فارسی است و کلیه مکاتبه ها و متون رسمی باید به این زبان نوشته شوند. در مکاتبات بین المللی، زبان رسمی، انگلیسی تعیین و در صورت بروز هر گونه اختلاف میان زبان های مختلف، متن فارسی ملاک خواهد بود. بین ترجمه متون به زبان های مختلف، متن نوشته شده به زبان فارسی ملاک خواهد بود.
فصل سوم: تعهدات
ماده ۹: بی طرفی
فدراسیون در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران متعهد به رفتار عادلانه و مبتنی بر بی طرفی در مقابل زیرمجموعه خود از هر گروه و نژاد بوده و هیچ نوع تبعیضی در زمینه جنسیت، مذهب، زبان، قومیت و یا موارد مشابه را تحمیل نکرده و در اجرای این موارد نظارت کامل خواهد داشت.
ماده ۱۰: تعهد به ورزش پاک و جوانمردانه
فدراسیون و کلیه نهادهای وابسته متعهد به رعایت اساسنامه، قوانین و مقررات و اصول ورزش جوانمردانه و با رعایت موازین شرعی و پرهیز از روش ها و استفاده از داروها و مواد می باشد.
فصل چهارم: عضویت
ماده ۱۱: انواع عضویت
عضویت در فدراسیون به دو صورت می باشد:
۱ـ عضویت پیوسته: اعضای حقوقی شامل هیات ها، باشگاه ها، کانون ها، لیگ ها، نهادها و انجمن ها به عنوان اعضای پیوسته فدراسیون پذیرفته می شوند.
۲ـ عضویت وابسته: کلیه اعضای حقیقی که عضویت یکی از اعضای پیوسته را پذیرفته باشند، به عنوان اعضای وابسته فدراسیون محسوب می شوند.
ماده ۱۲: پذیرش و اخراج
۱ـ شرایط و ترتیب پذیرش اعضای پیوسته با تایید وزارت ورزش و جوانان و تصویب مجمع عمومی فدراسیون
۲ـ عضویت از .... استعفای عضو و با اخراج او از طریق مجمع عمومی پایان می پذیرد. تعهدات مالی عضو مستعفی، اخراج شده به فدراسیون با دیگر اعضا به قوت خود باقی می ماند.
* شفاف گفته شده موافقت با استعفا از وظایف مجمع عمومی است.
۲ـ شرایط عضویت اعضای پیوسته
۲-۱ درخواست مکتوب و ارائه مجوز فعالیت ورزشی
۲-۲ تعهد مکتوب، رعایت مفاد اساسنامه فدراسیون، قوانین و مقررات و تصمیمات اتخاذ شده توسط فدراسیون / فدراسیون جهانی / کنفدراسیون قاره ای و حصول اطمینان از اینکه کلیه اعضا شامل باشگاه ها و بازیکنان به قوانین یاد شده احترام خواهند گذاشت.
۲-۳ متعهد به پذیرش حل و فصل دعاوی ورزشی در واحد انضباطی فدراسیون
۳-۴ـ متعهد به برگزاری هر نوع رویداد داخلی یا خارجی ورزشی پس از کسب مجوز لازم از طریق فدراسیون
۳-۵ سایر شرایط اختصاصی هر فدراسیون بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که پس از تائید وزارت ورزش و جوانان و تصویب اکثریت نسبی مجمع عمومی فدراسیون وضع خواهد شد.
۳-۶ نحوه پذیرش اعضا به موجب آیین نامه ای خواهد بود که توسط هیات رئیسه فدراسیون تصویب و با تایید وزارت ورزش و جوانان اجرایی خواهد شد.
ماده ۱۳: تعهدات اعضا
۱ـ تبعیت کامل از مفاد اساسنامه، آیین نامه ها و مقررات، دستورالعمل ها و تصمیمات اتخاذ شده توسط فدراسیون جهانی، کنفدراسیون قاره ای، فدراسیون مربوطه.
۲ـ پرداخت حق عضویت و وجوه مربوطه
۳ـ مکاتبه با فدراسیون برای ایجاد هر گونه تغییر و اصلاح در اساسنامه و قوانین و همچنین تغییر فهرست اعضای رسمی یا اشخاصی که دارای حق امضا هستند.
۴ـ خودداری از برقراری ارتباط ورزشی با نهادهای غیررسمی، مستعفی و یا اخراجی از فدراسیون و یا از عضویت فدراسیون خارج شده است.
۵ـ رعایت اصول ورزش جوانمردانه و قوانین و مقررات کشور، وفاداری، امانتداری و رفتار مناسب ورزشی و نیز تعهد به مبارزه علیه زورافزایی (دوپینگ در تمامی اشکال آن)
۶ـ تبعیت از مصوبات مجمع عمومی در ارتباط با پذیرش عضویت و تعهدات
ماده ۱۴: استعفا
۱ـ یک عضو می تواند از فدراسیون استعفا نماید. موضوع کناره گیری باید حداقل شش ماه پس از تقویم کاری سالیانه فدراسیون برای دبیرکل ارسال شود.
۲ـ استعفای اعضا در صورت انجام تعهدات مالی و تسویه حساب با فدراسیون و سایر اعضا قابل پذیرش است.
ماده ۱۵: رئیس و اعضای افتخاری
۱ـ مجمع عمومی می تواند عنوان ریاست افتخاری یا عضو افتخاری را به جهت خدمات شایان توجه افراد به رشته / رشته های تحت پوشش برای آنان در نظر بگیرد.
۲ـ هیات رئیسه می تواند نامزدها را به مجمع معرفی نماید. رئیس یا عضو افتخاری بدون حق رای می تواند در مذاکرات جلسات مجمع عمومی شرکت کند.
۳ـ آیین نامه نحوه انتخاب این افراد توسط هیات رئیسه تهیه و پس از تائید وزارت ورزش و جوانان ....
فصل پنجم: ارکان و تشکیلات
ماده ۱۶: ارکان
۱ـ مجمع عمومی
۲ـ هیات رئیسه
۳ـ بازرسان مستقل
ماده ۱۷: تشکیلات
۱ـ واحد امور عمومی
۲ـ واحد بازرسی
۳ـ واحد انضباطی
۴ـ واحد حراست
۵ـ واحد مالی
تبصره ۱: ساختار و تشکیلات فدراسیون با توجه به محدوده فعالیت آن هیات رئیسه تهیه و در اولین جلسه مجمع عمومی تصویب می شود.
ماده ۱۸: مجمع عمومی
۱ـ مجمع عمومی به عنوان عالی ترین رکن تصمیم گیری فدراسیون شناخته می شود.
۲ـ مجمع با حضور اعضا در زمان های مقرر برگزار می گردد.
۳ـ مجمع به صورت عادی و فوق العاده تشکیل می شود.
۴ـ رئیس مجمع مسئولیت اداره جلسه را بر اساس دستور جلسه بر عهده دارد.
۵ـ روسا و اعضای افتخاری بدون داشتن حق رای می توانند در جلسات مجمع شرکت داشته باشند.
ماده ۱۹: اعضای مجمع عمومی
۱ـ وزیر ورزش و جوانان یا نماینده وی
۲ـ معاون ورزش ذیربط وزارت ورزش و جوانان یا نماینده وی (اساسنامه فعلی در این زمینه این گونه آورده است: رئیس سازمان تربیت بدنی یا یکی از معاونان وی به عنوان رئیس مجمع)
۳ـ دو نفر ورزشکار فعال مرد و دو نفر ورزشکار فعال زن (در صورت فعال بودن بانوان در آن رشته) با معرفی کانون ورزشکاران (اساسنامه فعلی در این زمینه این گونه آورده است: سه نفر از بهترین ورزشکاران قهرمان سال که در مسابقات المپیک، بازی های آسیایی، جهانی، قهرمانی آسیا، منطقه ای، بین المللی و یا ملی بالاترین مقام را در آن رشته کسب کرده باشند. در صورتی که در آن رشته خواهران فعالیت داشته باشند، یک نفر از سه نفر از میان خواهران با همان شرایط باشد).
۴ـ نمایندگان باشگاه هایی که در بالاترین سطح دسته مسابقات مردان فدراسیون شرکت دارند.
۵ـ در صورت برگزاری مسابقات دسته زیر گروه توسط فدراسیون، دو نفر نماینده از باشگاه های مزبور (مقام های اول و دوم)
۶ـ سه نماینده از باشگاه هایی که بانوان در آنها فعالیت داشته باشند (مقام های اول، دوم و سوم بالاترین دسته کشوری بانوان)
* (اساسنامه فعلی در این زمینه این گونه آورده است: دو نفر نماینده از باشگا ه های برتر در رشته مربوط)
۷ـ نمایندگان هیات های ورزشی استان ها (اساسنامه فعلی در این زمینه این گونه آورده است: روسای هیات های ورزشی استان ها و رئیس انجمن بانوان در رشته مربوطه)
۸ـ نماینده انجمن ها و هیات های ورزشی فعال کارگری، نیروهای مسلح، دانش آموزان و دانشجویان که توسط وزارتخانه یا سازمان ذیربط معرفی می شوند؛ مشروط بر اینکه در رشته مربوطه فعالیت داشته باشند. (اساسنامه فعلی در این زمینه این گونه آورده است: روسای انجمن های ورزشی و هیات های ورزشی کارگران، نیروهای مسلح، دانش آموزان و دانشجویان که توسط وزارتخانه یا سازمان ذیربط معرفی می شوند.)
۹ـ نماینده کمیته ملی المپیک از بین اعضای هیات رئیسه (اساسنامه فعلی در این زمینه این گونه آورده است: رئیس کمیته ملی المپیک یا نایب رئیس یا دبیرکل کمیته ملی المپیک به نمایندگی از طرف وی)
۱۰ـ سه مربی فعال از میان مربیان رشته مربوطه به انتخاب کانون مربیان (در رشته هایی که بانوان فعالیت دارند یک نفر از سه نفر از میان بانوان می باشند). (اساسنامه فعلی در این زمینه این گونه آورده است: یک نفر مربی از میان مربیانی که دارای بالاترین درجه مربیگری می باشند.)
۱۱ـ دو نفر داور فعال از میان داوران برتر که دارای بالاترین درجه داوری می شوند به انتخاب کانون داوران (در رشته هایی که بانوان فعالیت دارند، یک نفر داور از میان داوران بانوان می باشد). (اساسنامه فعلی در این زمینه این گونه آورده است: یک نفر داور از میان داورانی که دارای بالاترین درجه داوری می باشند)
۱۲ـ یکی از اتباع ایرانی مادام که یکی از کرسی های ریاست، نواب رئیس و یا هیات رئیسه نهادهای قاره ای یا جهانی رشته یا رشته های تحت پوشش فدراسیون را در اختیار داشته باشند، پس از تائید کمیته ملی المپیک.
تبصره ۱: نماینده واحد حراست در جلسات بدون حق رای حضور خواهد داشت.
تبصره ۲: اعضای شرکت کننده در مجمع از حق رای برابر برخوردارند و فقط اعضای حاضر در جلسه می توانند رای دهند.
تبصره ۳: فدراسیون ها یا رشته هایی که مسابقات باشگاهی برگزار نمی کنند، مجاز به معرفی نماینده نخواهند بود.
تبصره ۴: در فدراسیون های چند رشته ای که در آنها مسابقات باشگاهی برگزار می گردد، فقط نمایندگان تیم های اول تا چهارم هر رشته عضو مجمع خواهند بود.
تبصره ۵: در فدراسیون هایی که در زمره فهرست رشته های مورد تایید کمیته بین المللی المپیک نیستند، وزارت ورزش و جوانان جانشین مجمع عمومی خواهد بود. فهرست رشته های مورد تایید توسط کمیته ملی المپیک اعلام می شود.
* این تبصره یک قانون کاملا جدید در پیش نویس تهیه شده برای اساسنامه فدراسیون های ورزشی است که در اساسنامه مصوب سال ۸۱ وجود ندارد.
تبصره ۶: نمایندگان بندهای ۳، ۴، ۱۱ و ۱۲ تا زمان تشکیل کانون های مرتبط بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این اساسنامه توسط وزارت ورزش و جوانان تهیه و ابلاغ می شود.
تبصره ۷: محل دبیرخانه مجمع در فدراسیون می باشد و دبیر فدراسیون به عنوان دبیر مجمع به همراه کارشناس امور مجامع بدون حق رای در جلسه شرکت می کند.
ماده ۲۰: اختیارات مجمع عمومی
۱ـ انتخاب با عزل رئیس فدراسیون
۲ـ تصویب عضویت فدراسیون در مجامع بین المللی ورزشی
۳ـ پیشنهاد اصلاح اساسنامه به وزارت ورزش و جوانان
۴ـ تصویب آیین نامه ها و مقررات ناظر بر اجرای اساسنامه به استثنای مواردی که در این اساسنامه مشخص شده است.
۵ـ تعیین سه نفر عضو برای بررسی صورتجلسه مجمع قبلی به منظور اخذ تائیدیه از مجمع فعلی
۶ـ تعیین سه نفر ناظر به منظور رای گیری و شمارش آرا (در موارد اخذ رای)
۷ـ تصویب گزارش مالی سالیانه
۸ـ تصویب برنامه عملیاتی و بودجه سالیانه و متمم بودجه
۹ـ تصویب گزارش فعالیت های فدراسیون
۱۰ـ تعیین حسابرس مستقل جهت رسیدگی به گزارش مالی سالیانه
۱۱ـ تصویب حق عضویت پیشنهادی هیات رئیسه فدراسیون
۱۲ـ تصمیم گیری در خصوص نامزدهای پیشنهادی هیات رئیسه برای اعطای عنوان ریاست یا عضو افتخاری به افراد مورد نظر
۱۳ـ پذیرش یا اخراج عضو پیوسته
۱۴ـ تعیین محدوده اختیارات هیات رئیسه و کمیته ها
۱۵ـ رسیدگی به درخواست اعضا بر اساس مفاد این اساسنامه
۱۶ـ انتخاب نواب رئیس، خزانه دار، نماینده باشگاه ها و نماینده هیات های استانی فدراسیون جهت هیات رئیسه
تبصره ۱: سایر اعضای هیات رئیسه بر اساس ماده ۲۸ همین اساسنامه تعیین خواهند شد.
تبصره ۲: خزانه دار به پیشنهاد رئیس فدراسیون و تعیین معاون ذیربط وزارت ورزش و جوانان به مجمع معرفی می شود.
تبصره ۳: برای عزل رئیس فدراسیون، درخواست حداقل دو ژنجم اعضای مجمع برای تشکیل مجمع فوق العاده و رای اکثریت نسبی اعضای مجمع لازم است.
ماده ۲۱: حد نصاب مجمع عمومی
۱ـ مجمع با حدود دو سوم آن رسمیت می یابد.
۲ـ چنانچه مجمع به حد نصاب نرسد جهت اتخاذ تصمیم در مورد موضوع مجمع دیگری باید حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز کاری بعد از آن مجمع با همان دستور جلسه تشکیل شود.
۳ـ حد نصاب برای جلسه دوم حداقل نصف به اضافه یک اعضا می باشد. مگر اینکه موضوع دستور جلسه در مورد پیشنهاد اصلاح اساسنامه فدراسیون باشد.
۴ـ نمایندگی هر یک اعضای پیوسته مجمع به عهده بالاترین مقام مجاز آن یا فرد معرفی شده از سوی ایشان با همان اختیارات خواهد بود. به هر عضو اجازه داده خواهد شد تنها به طور سالیانه یک نماینده تعیین کنند.
ماده ۲۲: تصمیمات مجمع عمومی
۱ـ به استثنای موارد مصرح در اساسنامه، رای اکثریت افراد حاضر در جلسه مجمع برای تصمیم گیری معتبر است. شمارش آرای ماخوذه می تواند تعداد دقیق اکثریت را مشخص نماید. آرای مخدوش، باطل محسوب می شود.
۲ـ اگر در هر مورد نیاز به اخذ رای ضروری باشد، رئیس مجمع عمومی می تواند نحوه اخذ رای را به صورت بالا بردن دست، در ورقه و به صورت کتبی و یا با وسایل الکترونیکی تعیین نماید.
۳ـ رای گیری برای انتخاب یا عزل اعضای هیات رئیسه، پیشنهاد اصلاح اساسنامه، پذیرش یا اخراج یک عضو باید مخفی باشد.
ماده ۲۳: مجمع عادی
۱ـ مجمع هر سال یک بار تشکیل می گردد.
۲ـ هیات رئیسه باید تاریخ، محل و دستور جلسه مجمع را حداقل ۳۰ روز قبل از تاریخ مجمع تعیین نماید.
۳ـ دعوتنامه کتبی مجمع حداقل ۲۱ روز قبل از جلسه برای کلیه اعضا ارسال گردد. به همراه این دعوتنامه، دستور جلسه، گزارش عملکرد فدراسیون، گزارش مالی، گزارش حسابرس و گزارش بازرس و دیگر موارد مربوطه برای اعضا ارسال خواهد شد. علاوه بر ارسال دعوتنامه کتبی، از طریق پست الکتریکی و پیامک نیز ارسال می شود. ملاک برای دعوت، همان دعوتنامه کتبی است.
ماده ۲۴: مجمع فوق العاده
الف) اشکال تشکیل مجمع فوق العاده:
۱ـ با رای دو سوم اعضای هیات رئیسه
۲ـ با درخواست کتبی دو پنجم اعضای مجمع
۳ـ انحصار موضوع بررسی به دستور جلسه
ب) مندرجات دستور جلسه مجمع فوق العاده:
۱ـ دستور و تاریخ جلسه توسط درخواست کنندگان پیشنهاد می گردد.
۲ـ مجمع محدود به بررسی دستور خواهد بود.
ج) تاریخ و دستور مجمع حداکثر ۲۱ روز کاری قبل از تاریخ مجمع از طرف دبیر مجمع و کتباً به اعضا اعلام خواهد گردید.
ماده ۲۵: تاریخ اجرای مصوبات
مصوبات مجمع حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز پس از اتخاذ تصمیم به مورد اجرا گذاشته شود مگر اینکه مجمع تاریخ دیگری را برای اجرای مصوبه تعیین نماید.
ماده ۲۶: هیات رئیسه
اعضای هیات رئیسه فدراسیون ها بالاترین رکن اجرایی است و حداقل ۹ و حداکثر ۱۳ نفر به شرح ذیل عضو دارد:
۱ـ رئیس فدراسیون که ریاست هیات رئیسه را نیز عهده دار خواهد بود.
۲ـ نایب رئیس اول فدراسیون
۳ـ نایب رئیس فدراسیون در امور بانوان (فقط در فدراسیون هایی که بانوان فعالیت دارند)
۴ـ کارشناس خبره ورزشی از بین کارشناسان رشته یا رشته های مربوطه
۵ـ خزانه دار
۶ـ نماینده هیات های استانی از بین روسای هیات ها
۷ـ نماینده باشگاه های ورزشی فعال از بین مدیران عامل باشگاه ها (فقط در فدراسیون هایی که دارای لیگ کشوری هستند).
۸ـ حداقل سه و حداکثر پنج نفر از بین افراد علاقه مند و آگاه که به پیشنهاد رئیس فدراسیون و تائید وزیر ورزش و جوانان انتخاب خواهند شد. (اساسنامه فعلی در این زمینه این گونه آورده است: چهار نفر به پیشنهاد رئیس فدراسیون و تصویب رئیس سازمان تربیت بدنی)
۹ـ رئیس انجمن ورزشی مربوطه در رشته های مجاز در وزارت آموزش و پرورش
۱۰ـ نماینده روسای انجمن های عضو فدراسیون های چند رشته ای به انتخاب روسای انجمن ها
تبصره ۱: انتخاب افراد بندهای ۱، ۲، ۳، ۵، ۶ و ۷ توسط مجمع عمومی
تبصره ۲: انتخاب کارشناس بند ۴ به پیشنهاد معاون ورزشی ذیربط وزارت ورزش و جوانان
تبصره ۳: عضویت نماینده بند ۹ به پیشنهاد رئیس فدراسیون و تائید معاون ذیربط وزارت آموزش و پرورش
تبصره ۴: حداکثر سه نفر از بین پیشکسوتان، خیرین یا افراد علاقه مند و آگاه به عنوان اعضای افتخاری هیات رئیسه بدون حق رای (رای بر اساس بند ۳ ماده ۱۵)
تبصره ۵: احکام اعضای هیات رئیسه توسط وزیر ورزش و جوانان صادر خواهد شد.
تبصره ۶: رئیس، دبیر و خزانه دار به صورت موظف و در تمام وقت در فدراسیون حضور خواهند داشت.
تبصره ۷: در فدراسیون هایی که بانوان فعالیت دارند، یکی از نواب رئیس الزاماً از بین بانوان انتخاب شود.
تبصره ۸: کلیه اعضای هیات رئیسه به طور همزمان نمی توانند در سایر فدراسیون ها مسئولیت داشته باشند.
* در اساسنامه مصوب سال ۱۳۸۱ تنها رئیس، نایب رئیس، دبیر، خزانه دار، یک نفر کارشناس یا خبره در رشته ورزشی مربوط و چهار نفر به پیشنهاد رئیس فدراسیون و تصویب رئیس سازمان تربیت بدنی به عنوان اعضای هیات رئیسه معرفی شده اند.
ماده ۳۰: نامزدهای پست ریاست فدراسیون
۱ـ رئیس فدراسیون توسط مجمع برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شود. انتخاب مجدد وی برای دو دوره بعدی بلامانع است.
۲ـ شرایط عمومی نامزدها
۱-۲ التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
۲-۲ دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران، نداشتن تابعیت مضاعف و ساکن در ایران
۳-۲ عدم سوء پیشینه موثر کیفری و محرومیت از حقوق اجتماعی بر اساس احکام قطعی مراجع قضایی با تائید مراجع ذیصلاح در زمان انتخابات
۴-۲ دارا بودن حداقل سن ۳۵ و حداکثر ۷۰ سال
۵-۲ دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی معتبر و مرتبط
۶-۲ دارا بودن شش سال سابقه مدیریت که حداقل سه سال آن در مدیریت ورزش باشد.
۳ـ شرایط اختصاصی نامزدها و فرآیند انتخابات هیات رئیسه فدراسیون به موجب آیین نامه ای خواهد بود که ظرف مدت حداکثر شش ماه به تصویب وزارت ورزش و جوانان می رسد.
ماده ۳۳: کمیته های فدراسیون
فدراسیون به منظور انجام امور خود واحدهای به ترتیب زیر ایجاد می نماید:
۱ـ کمیته های دائمی
۱-۱ کمیته دائمی: تعداد، ترکیب و وظایف این کمیته ها بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که توسط هیات رئیسه فدراسیون تدوین و تصویب می گردد.
۲-۱ دبیران واحدها از بین کارکنان فدراسیون بنا به پیشنهاد رئیس کمیته و حکم دبیرکل فدراسیون منصوب و بدون حق رای در کمیته ها انجام وظیفه می نماید.
۳-۱ روسا و اعضای کمیته ها باید از بین دست اندرکاران متخصص و آگاه در زمینه مسئولیت محوله انتخاب گردد.
۴-۱ کلیه پیشنهادات واحدها از طریق دبیر کل و پس از تایید رئیس فدراسیون به هیات رئیسه تقدیم می گردد.
۲- کمیته های موقت
هیات رئیسه در صورت لزوم می تواند کمیته های موقتی را برای انجام وظایف خاصی در یک دوره زمانی مجدد ایجاد نماید. هر کمیته یک رئیس، یک نایب رئیس، یک دبیر و چند عضو را برای این کمیته ها خواهد داشت. وظایف و نحوه عمل به واسطه مقررات ویژه ای که توسط هیات رئیسه تدوین می شود، تعریف می گردد ولیکن نباید با وظایف کمیته های دائمی هیچ گونه تداخلی داشته باشد.
ماده ۳۴: سازمان اداری
سازمان اداری فدراسیون طبق آیین نامه اداری ـ استخدامی که توسط هیات رئیسه تدوین و به تصویب مجمع می رسد، فعالیت می نماید.
ماده ۳۵: دبیر کل
۱ـ دبیر کل مسئولیت اداره امور سازمان اداری فدراسیون را برعهده دارد. وی با حکم رئیس فدراسیون منصوب می شود.
۲ـ دبیر کل باید حائز شرایط ذیل باشد:
۲-۱- تابعیت ایرانی و سکونت در کشور ایران
۲-۲ دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی یا مدیریت و آشنایی به زبان انگلیسی
۳-۲ دارا بودن سه سال سابقه مدیریت در ورزش
۴-۲ التزام به قانون اساسی و عدم اشتهار به سوء سابقه
۵-۲ اشتغال تمام وقت در فدراسیون
۶-۲ عدم عضویت در اعضای حقوقی یا باشگاه های مرتبط با رشته فدراسیون در زمان تصدی
۳ـ وظایف دبیر کل به شرح زیر است:
۱-۳ اجرای تصمیمات اتخاذ شده توسط مجمع و هیات رئیسه بر اساس مقررات و آیین نامه های موجود تحت نظارت و هدایت رئیس فدراسیون
۲-۳ شرکت در جلسات مجمع، هیات رئیسه، کمیته های دائمی و موقت
۳-۳ برگزاری جلسات مجمع، هیات رئیسه و دیگر ارگان های وابسته به فدراسیون
۴-۳ تنظیم صورتجلسه برای جلسات مجمع، هیات رئیسه و کمیته های دائمی و موقت و ابلاغ مصوبات آن به مراجع ذیربط
۵-۳ امضای مکاتبات فدراسیون به شرح تفویض اختیار رئیس فدراسیون
۶-۳ برقراری ارتباط با اعضا، کمیته ها، فدراسیون جهانی و کنفدراسیون قاره ای و سایر سازمان های داخلی و خارجی به شرط تفویض اختیار رئیس فدراسیون
۷-۳ سازماندهی سازمان اداری فدراسیون بر اساس تشکیلات مصوب
۸-۳ به کارگیری کارکنان در سازمان اداری فدراسیون و یا خاتمه دادن به خدمت آنها با هماهنگی رئیس فدراسیون
۹-۳ ارائه پیشنهاد مدیران بخش های مختلف سازمان اداری به رئیس فدراسیون به منظور صدور ابلاغ
۳ـ ممنوعیت از عضویت در مجمع یا داشتن مسئولیت در سایر ارکان و بخش های فدراسیون
فصل ششم: امور مالی فدراسیون
ماده ۴۵: دوره مالی
۱- دوره مالی فدراسیون به مدت یک سال از آغاز فروردین هر سال می باشد.
۲- درآمد و مخارج فدراسیون باید در دوره مالی محاسبه و برآورد گردیده و در قالب بودجه به مجمع پیشنهاد گردد.
۳ـ خزانه دار موظف است کنترل و تراز حساب های مالی فدراسیون را تا آخر دوره مالی هر سال (پایان اسفندماه) پیگیری و تنظیم نماید.
۴ـ کلیه درآمدهای ارزی و ریالی فدراسیون باید به حساب های بانکی مجاز و به نام فدراسیون واریز و کلیه هزینه ها نیز با رعایت مقررات مربوطه از محل این حساب ها انجام پذیرد.
ماده ۴۶: درآمد
درآمد فدراسیون از منابع زیر در چارچوب قوانین و مقررات جاری تامین می شود.
۱ـ کمک های مالی دستگاه های اجرایی و مجامع ملی و بین المللی
۲ـ عواید حاصل از فروش بلیت مسابقات و برنامه های ورزشی و آموزشی
۳ـ دریافت کمک های اهدایی و سایر منابع مالی شامل حقوق، اموال منقول و غیرمنقول به صورت رایگان
۴ـ درآمد حاصل از نشر و فروش کتب، جزوات، عکس ها، اسلایدها، فیلم ها، مقالات و نشریات ورزشی
۵ـ درآمد حاصل از ساخت، تولید، توزیع و فروش لوازم و وسایل ورزشی
۶ـ درآمد حاصل از اجاره اماکن ورزشی در اختیار فدراسیون
۷ـ درآمد حاصل از دریافت حق عضویت سالانه اعضا
۸ـ درآمد حاصل از دریافت حق اعتراض و جرایم نقدی
۹ـ اخذ وام از موسسات اعتباری و سیستم بانکی کشور با تصویب هیات رئیسه
۱۰ـ درآمد حاصل از انجام فعالیت های بازرگانی، تجارتی و خدماتی از طریق تاسیس موسسات و شرکت های تجاری یا آموزشی
۱۱ـ درآمد حاصل از حقوق مکتبه مانند حق پخش تلویزیونی و تبلیغات
۱۲ـ درآمد حاصل از منافع مالی ناشی از حقوق واگذار شده فدراسیون
۱۳ـ دریافت حقوق انحصاری ناشی از برگزاری مسابقات ملی و بین المللی در سطح کشور
۱۴ـ درآمد حاصل از نقل و انتقالات بازیکنان و مربیان
۱۵ـ درآمد حاصل از حضور تیم ها در مسابقات لیگ باشگاه ها
۱۶ـ درآمد حاصل از برگزاری کلاس های مربیگری و داوری
۱۷ـ درآمد حاصل از بازاریابی ورزشی
ماده ۴۷: هزینه
الف) هزینه هایی که در بودجه مصوب فدراسیون پیش بینی شده است.
ب) سایر هزینه هایی که در قالب بودجه متمم باید توسط مجمع تصویب شود.
تبصره: فدراسیون مکلف است کلیه اعتبارات خود را به موجب آیین نامه مالی، معاملاتی خود که توسط وزارت ورزش و جوانان حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این اساسنامه تهیه و ابلاغ می گردد، هزینه نماید. در هر صورت فدراسیون نباید تعهد مازاد بر اعتبار پیش بینی شده و درآمدها ایجاد نماید.
ماده ۴۸: حق عضویت
به موجب آیین نامه ای که توسط هیات رئیسه فدراسیون تدوین و پس از تایید وزارت ورزش و جوانان به تصویب مجمع عمومی می رسد، وضع خواهد شد.
ماده ۴۹: مسابقات داخلی
۱ـ فدراسیون برگزارکننده و هماهنگ کننده کلیه مسابقات رسمی رشته/ رشته های تحت پوشش در سراسر ایران است. این مسابقات شامل مسابقات تیم های ملی، لیگ های سراسری و منطقه ای، باشگاهی، جام حذفی و قهرمانی کشور در تمام رده های سنی می باشد.
۲ـ فدراسیون می تواند تصدی برگزاری مسابقات لیگ های سراسری و منطقه ای را به سازمان لیگ یا هیات های استانی یا اتحادیه های مربوطه با شرایط خاص واگذار و در این صورت مسئولیت سیاست گذاری و نظارت کامل بر امور مربوطه از صلاحیت ها و وظایف فدراسیون می باشد.
۳ـ هیات رئیسه آیین نامه برگزاری مسابقات و مقررات ویژه برای تعیین حقوق فدراسیون را به پیشنهاد دبیر کل به تصویب می رساند.
ماده ۵۰: فعالیت باشگاه ها
تدوین ضوابط و شرایط فنی فعالیت باشگاه ها در رشته/ رشته های مرتبط با فدراسیون به عهده هیات رئیسه می باشد که پس از تایید وزارت ورزش و جوانان به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.
ماده ۵۱: حقوق مسابقات
فدراسیون و اعضای وابسته به آن صاحبان اصلی کلیه حقوقی هستند که ناشی از برگزاری مسابقات و دیگر رویدادهای رسمی می گردد. این حقوق شامل هر نوع منابع مالی، سمعی و بصری و ضبط رادیویی، حقوق تولید و پخش تلویزیونی، حقوق چند رسانه ای، بهره برداری از آرم ها و ... و همچنین حق نشر (کپی رایت) می گردد.
ماده ۵۵: قوانین و مقررات نهادهای عمومی غیردولتی
فدراسیون مکلف است کلیه قوانین مربوط به نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی را مراعات و اجرا نماید.
فصل هفتم: سایر مقررات
ماده ۵۶: هیات های ورزشی
به منظور انجام وظایف فدراسیون ها در استان ها و شهرستان ها، هیات هایی به نام هیات های ورزشی استان / شهرستان تشکیل می گردد.
هیات های ورزشی از نظر شخصیت حقوقی مستقل و از نظر مسائل اداری ـ مالی، معاملاتی، فرهنگی، ورزشی و فنی تابع مقررات فدراسیون خواهند بود.
طرز تشکیل و حدود وظایف واختیارات هیات های ورزشی به موجب آیین نامه ای است که توسط وزارت ورزش و جوانان ظرف حداکثر سه ماه بعد از تصویب این اساسنامه تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده ۵۷: انحلال فدراسیون
۱ـ انحلال فدراسیون با هماهنگی کمیته ملی المپیک (در صورت عضویت فدراسیون در کمیته) و وزارت ورزش و جوانان از صلاحیت های مجمع خواهد بود.
۲ـ در صورت انحلال فدراسیون، اداره امور و کلیه دارایی های آن به طور موقت در اختیار وزارت ورزش و جوانان خواهد بود.
ماده ۵۸: اجرای اساسنامه
فدراسیون موظف است وضعیت فعلی خود را ظرف یک سال با این اساسنامه تطبیق دهد. این اساسنامه جایگزین اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویب نامه شماره ۱.۴۱.۱۷، ۱۳۸۱/۲/۱۱هیات وزیران گردیده و کلیه مقررات مغایر با آن ملغی می گردد.