اینکه نیروی انتظامی مستقر در ورزشگاه چرا و با اجازه کدام مقام مسئول در باشگاه پرسپولیس یا فدراسیون تصمیم گرفته به جای کنترل تماشاگران بدون بلیت بیرون نردهها و دعوت آنها به بازگشت به خانه، در آستانه سوت آغاز بازی درهای آهنین را باز کند و جمعیت را حتی بعضا بدون تهیه بلیت به طبقه دوم بفرستد، خود ابهامی بزرگ است که میتواند به کشف ریشه مهمی از فاجعه تلخ آزادی منجر شود.
فاجعه تلخ رخ داده در حاشیه دیدار جنجالی پرسپولیس و سپاهان، با گذشت سه روز، هنوز هم افکارعمومی را متوجه خود کرده است و جامعه فوتبال نمی تواند مرگ یک هوادار جوان خود را فراموش کند.
بیانیه جالب شرکت فروشنده بلیت در ورزشگاه آزادی نشان می دهد حدود پنج هزار نفر که بلیت اینترنتی خریده بودند، روز مسابقه به ورزشگاه نیامدند. این آمار می تواند واقعیت های تازه ای درباره میزان درآمدزایی باشگاه های پرطرفدار از محل فروش اینترنتی به دست کارشناسان بدهد.
طبق بیانیه این شرکت، در روز مسابقه 4576 تن از افرادی که بلیت خود را اینترنتی خریداری کرده بودند، برای دریافت بلیت به گیشههای بلیت فروشی مراجعه نکرده اند. این یعنی حداقل 10 درصد از خریداران بلیت از طریق اینترنت معمولا روز بازی برای تماشا به استادیوم نمی آیند. به این ترتیب در محاسبات باید همیشه ظرفیت خالی این عده را لحاظ کرد.
وقتی برای بازی بسیار مهمی چون پرسپولیس و سپاهان این تعداد افراد دارنده بلیت به استادیوم نمی آیند، باید این رقم را برای بازی های معمولی حتی بیشتر هم دانست. بنابراین در بازی که استادیوم آزادی مثلا 30 هزار طرفدار را به خود می بیند، باید اینطور قلمداد کرد که حداقل سه هزار بلیت بیشتر از تعداد حضار فروخته شده است.
در این حال، سعید فتاحی، مدیر همیشه جنجالی و حاشیه ساز بخش مسابقات سازمان لیگ بدون اطلاع قبلی و بدون سند و مدرک، ادعا کرده 15 هزار بلیت اضافه فروخته شده است! این جمله باشگاه پرسپولیس را متهم به تخلف کرده، در حالی که چنین بحثی از بیخ و بن دروغ بوده و فقط به ابهام ها دامن زده است.
شرکت بلیت فروش هم اعلام کرده از نظر حقوقی پیگیر این اتهام خواهد بود. کل بلیت فروخته شده به هواداران برای این بازی حساس 59506 قطعه یعنی حدود 60 هزار نفر بوده که تعداد حضار به لطف عجیب نیروی انتظامی به مراتب بیشتر از رقم رسمی اعلام شده است.
این شرکت هم اعلام کرده، سایر هوادارانی که به ورزشگاه آمدند، با تصمیم و دستور مقامات انتظامی بوده که ظاهرا به دلیل ازدحام تماشاگران پشت درهای ورزشگاه برای جلوگیری از هر اتفاق ناخوشایندی اجازه دادند مردم وارد ورزشگاه شوند. اینکه نیروی انتظامی مستقر در ورزشگاه چرا و با اجازه کدام مقام مسئول تصمیم گرفته است به جای کنترل تماشاگران بدون بلیت در بیرون نرده ها و دعوت آنها به بازگشت به خانه ها، آنها را ناگهان با باز کردن درهای آهنین به طبقه دوم بفرستد و حتی از سوی باشگاه پرسپولیس تصمیم بگیرد که از بخشی از این جمعیت وجهی هم دریافت نکند(!) خود ابهامی بزرگ است که می تواند به کشف ریشه مهمی از فاجعه تلخ آزادی منجر شود.
طبیعی است که فروش بلیت و کنترل گیتهای ورودی بدون اجازه و دستور مقامات انتظامی مستقر در ورزشگاه برای مجری بلیت فروشی امکان پذیر نیست. این شرکت تأکید میکند اسناد و مدارک تعداد فروش بلیتهای دیدار پرسپولیس و سپاهان موجود است و در صورت درخواست از هر نهاد یا سازمانی برای شفاف سازی قابل ارایه است.
به نظر می رسد، کج سلیقگی ها و رها کردن اصول مدیریتی دست از سر فوتبال ایران برنمی دارد و تعدد مراجع تصمیم ساز هر بار ضربه ای مهلک به حافظه و خاطره دوستداران فوتبال از تماشای یک بازی بزرگ وارد می کند.