حضرت زهرا (س)

دیدگاه یک جامعه شناس ورزشی درباره اتفاقات تلخ پرسپولیس - سپاهان

- نظرات : بدون نظر - بازدید [ 415 ] - شنبه, 7 اردیبهشت 1398
دیدگاه یک جامعه شناس ورزشی درباره اتفاقات تلخ پرسپولیس - سپاهان

یک جامعه‌شناس ورزشی معتقد است: نگاه مدیران باشگاههای ورزشی به مقوله فرهنگ نگاه تخصصی نیست، بلکه شعارگونه است و هنوز در باشگاه‌ها الگوی فرهنگی مناسبی...

یک جامعه‌شناس ورزشی معتقد است: نگاه مدیران باشگاههای ورزشی به مقوله فرهنگ نگاه تخصصی نیست، بلکه شعارگونه است و هنوز در باشگاه‌ها الگوی فرهنگی مناسبی برای هواداران تعریف نشده است.

مهدی رحمتی در خصوص اتفاقات اخیر دیدار دو تیم پرسپولیس و سپاهان و نگاه جامعه‌شناسی به این مساله اظهار کرد: بروز چنین اتفاقاتی ریشه در فرهنگ دارد که متأسفانه مدیران باشگاه‌ها با وجود این که اسم باشگاه فرهنگی ورزشی را به یدک می‌کشند اما کمتر به مسائل فرهنگی توجه می‌کنند و بیشتر مسائل امنیتی و کنترل اجتماعی اهمیت زیادی دارد. البته من نمی‌گویم که باید از مسائل امنیتی و کنترل اجتماعی غافل باشیم، اما باید این گونه مسائل در کنار پرداختن به مباحث فرهنگی پررنگ دیده شود.

وی گفت: بدنه ورزش ما چون درگیر مسائل اقتصادی شده و مسؤولین ما در زمینه کارهای فرهنگی خود را خودشیفته می‌دانند، سبب شده تا نگاه به فرهنگ به صورت شعارگونه باشد و تخصصی دیده نشود. در حالی که کار فرهنگی یک کار تخصصی است و متخصصان خاص خود را می‌طلبد.

این جامعه‌شناس ورزشی تصریح کرد: مدیران باشگاه‌های ورزشی حاضر هستند میلیاردها تومان بعد از هر حادثه ورزشی برای تخریب استادیوم‌ها هزینه کنند، اما تمایلی ندارند که برای کار فرهنگی هزینه کنند تا جلوی بسیاری از پرخاشگری‌ها و خشونت‌ها در بازی‌های حساس و مهم گرفته شود.

وی اضافه کرد: زمانی که در یک رویداد مهم و حساس شاهد حضور 80 هزار هوادار هستیم، مدیران باشگاه‌ها که اکثر آنها پیشینه سیاسی دارند تا ورزشی مسبب بسیاری از خشونت‌های روانی و اجتماعی هستند، چون دقیقاً نمی‌دانند که در برابر این تعداد هوادار چه رفتار فرهنگی باید داشته باشند.

رحمتی خاطرنشان کرد: همیشه بعد از بروز چنین اتفاقاتی مسؤولین و رسانه‌ها تا چند روز به آن می‌پردازنند و سپس دوباره به فراموشی سپرده می‌شود. در حقیقت سازمان‌ها و نهادهای پاسخگو در حوزه فرهنگ در کما هستند و گاهی اظهارنظرهایی می‌کنند که با مقوله فرهنگ هم‌خوانی ندارد. باشگاه‌های ما با وجود این که به نام باشگاه فرهنگی ورزشی هستند ما تا به الان یک خط شعار مناسب که با الگوی فرهنگی تناسب داشته باشد، در باشگاه‌های خود طراحی نکردند. در حقیقت تنها کار فرهنگی آنها مهیا کردن ایاب و ذهاب برای هواداران فوتبال است.

وی در پایان گفت: نگاه مدیران ورزشی به مساله فرهنگی نگاه تخصصی و پژوهشی نیست و همیشه شعارگونه و کسب نتایج بهتر بوده است. در حالی که برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی باید برای فرهنگ‌سازی هواداران سرمایه‌گذاری کرد نه این که دنبال علت بروز حادثه بود.

مرتبط با موضوع

تبلیغات

اکوموتور

نظرسنجی

به نظر شما تیم ملی ایران به جام جهانی 2026 صعود میکند؟

گالری عکس

جدول