فوتبال برای موفقیت نیاز به پیروی از مسیری دارد که دانش و تجربه از آن سخن میگوید. فوتبال ما نیاز به در آمد زائی دارد و آن میسر نمیشود مگر آن که روشهای صحیح بازاریابی را بدانیم. علم مارکتینگ بر چهار پایه اصلی که با چهار حرف پی در زبان انگلیسی آغاز میشوند تعریف شده است.
یک- محصول. در فوتبال میتواند بازیکن و یا مربی باشد. این محصول باید در داخل کشور تهیه شود و به قولی مواد اولیه هستند. لیگهای داخلی کشور هستند که مواد اولیه کارخانه فوتبال را میسازند و هر چه قدر کیفیت این لیگها بیشتر باشند محصولات بیشتری وجود خواهند داشت. از این رو هیچگاه عاقلانه نیست که به لیگهای داخلی بیتوجه بود زیرا راهکار کشف بازیکنان در داخل هر کشوری است.
دو- مکان. فوتبال ما سالها است که بازیکنانی به خارج از کشور فرستاده است که تجربههای موفق و یا ناموفقی بودند و این واقعیت را به اثبات رساندهاند که اگر در اصطلاح بازاریابی در بازار جدید و یا در تعریف فوتبال لیگ جدیدی بازیکنان ما جذب شوند کیفیت آنها میتواند پایگاهی برای ادامه روند انتقال و حتی ارتقا آنها باشد. لیگهای یونان و قطر و بلژیک و ترکیه بازیکنانی را از لیگ داخلی ما جذب کردهاند. موفقیت هر کدام از این بازیکنان میتواند به موفقیت روند بازاریابی فوتبال ما کمک کند؛ همان طوری که شاهدیم کاوه رضائی توانست با درخشش خود پای قلیزاده و نورافکن را هم به بلژیک بکشاند و لیگ ترکیه برای فوتبال ما هیچگاه خوش یمن نبوده است اما امیدواریم درخشش بازیکنانی چون امیری در تیم مطرحی چون ترابوزن اسپورت بتواند تعریف جدیدی از انتقال بازیکنان ایرانی به سوپر لیگ ترکیه را بدهد و از سوئی با حضور جهانبخش در لیگ برتر انگلستان و آرزوی موفقیت او امیدواریم توجه به فوتبال ایران بیشتر شود.
سه- قیمت. بحرانهای اقتصادی باعث شده است که ارزش پولهای بزرگ دنیا چون پوند و یورو و دلار به نسبت پول ملی ما متاسفانه زیاد و در نتیجه محصولات فوتبال ما بسیار ارزان برای بازارهای جهانی خواهند بود.
چهار- تبلیغات. ما باید مسابقات بینالمللی را جدی بگیریم. حضور در رویدادهای با گستره بینالمللی میتواند بازار فوتبالیستهای ما را به شرط درخشششان داغ کند. از این رو باید در مسابقات بینالمللی نوجوانان و جوانان و باشگاهی و جام ملتهای آسیا از عامل تبلیغات به خوبی استفاده بکنیم.
در کنار این فاکتورها باید به چهار فاکتور دیگر بازاریابی چون ایجاد روابط بینالملل خوب و سهولت در خرید بازیکنان و هزینههای حاصله که در ایران با توجه به غیر شفاف بودن روابط مالی افزایش پیدا کرده و توجه به نیاز مشتریان دقت کرد.