حضرت زهرا (س)

از صدتا تک تومان تا پاکت خالی

- نظرات : بدون نظر - بازدید [ 2158 ] - شنبه, 21 شهریور 1394
از صدتا تک تومان تا پاکت خالی

از صدتا تک تومان تا پاکت خالی  بهروز رسایلی سال هاست كه فوتبال در ايران به ابراز قدرتمند دستيابي به شهرت تبديل شده و خيلي ها براي اين كه سري بين سرها درب...

از صدتا تک تومان تا پاکت خالی







 بهروز رسایلی
سال هاست كه فوتبال در ايران به ابراز قدرتمند دستيابي به شهرت تبديل شده و خيلي ها براي اين كه سري بين سرها دربياورند به اين رشته ورزشي متوسل مي شوند. اين قصه شايد از دوران ظهور شفيع زاده ها جدي شد؛ همان ها كه در استقلال اهواز سرمايه گذاري كردند و لقب «عابربانك» را براي نخستين بار به خودشان اختصاص دادند. در اين مدت خيلي ها آمدند، كم و زياد خرج كردند، اسم خودشان را سر زبان ها انداختند و بعضا به منافعي كه در نظر داشتند هم دست پيدا كردند. شايد معروف ترين نمونه از اين دست، حسين هدايتي بود؛ كسي كه به اتكاي پول هايي كه خرج مي كند، حدود يك دهه است به يكي از معروف ترين مردان ايران تبديل شده و اين اواخر حتي تا يك قدمي خريد باشگاه پرسپوليس هم پيش رفت. با اين حال اما اين اواخر به نظر مي رسد معادلات كسب شهرت از رهگذر فوتبال، به كلي تغيير كرده؛ طوري كه هزينه هاي آن روز به روز كاهش پيدا مي كند.

فقط خدا مي داند حسين هدايتي در اين سال ها چقدر در فوتبال و ساير رشته هاي ورزشي خرج كرده تا روي بورس باشد. حالا اما به ارزان ترين شكل ممكن مي توان به شهرت رسيد و حالش را برد. انگار فقط كافي است قواعد بازي را بلد باشي؛ اين طوري است كه شركتي مثل شورايكو به راحتي آب خوردن مي تواند با دادن پاكت خالي در مزايده استقلال، به شهرت برسد و ظرف چند ساعت، هزاران بار گوگل شود. اين اواخر پديده اي مثل بهشتي در انزلي ظهور كرد و كلي سر و صدا راه انداخت. او قرار بود علي دايي را با قراردادي كلان به بندر بكشاند اما وقتي دستش به شهريار نرسيد، سراغ قلعه نويي رفت، هرچند امير هم بعد از مدت كوتاهي عطاي كار در ملوان را به لقايش بخشيد و به خانه برگشت. وقتي ملوان را از بهشتي گرفتند، دو روايت متفاوت درمورد حجم مخارج او در اين باشگاه مطرح شد؛ يكي 20 و ديگري 12 ميليون تومان! با چنين پولي شايد فقط 10 ثانيه در يكي از برنامه هاي كم مخاطب تلويزيوني مي شد تبليغ كرد، اما بهشتي بزنگاه درستي را برگزيد و كاري كرد كه هنوز كلي مطلب درموردش روي اينترنت ديده مي شود!

اين آخري اما واقعا شاهكار بود. اعلام شماره حساب توسط باشگاه پرسپوليس براي جمع آوري كمك هاي مردمي باعث شد اتفاقات عجيب و غريبي رخ بدهد. بعد از آنكه موسي سلامت، هوادار جانبار پرسپوليس 666/666 ريال به اين باشگاه كمك كرد و سند اين كمك را به انتشار رساند، يكي از هواداران استقلال هم با انتشار فيش كمك 444/4 ريالي اش به پرسپوليس سعي كرد براي هواداران رقيب كري بخواند. درنهايت هم يك آقاي عزيز 1000 ريال به حساب پرسپوليس ريخت و باعث شد رسانه ها بعد از يافتن او، عكس و مصاحبه اش را منتشر كنند! اين حال و هواي امروز فوتبال ايران است؛ حوزه اي كه در آن با «مفت» مي شود به شهرت چنگ انداخت.

پشت همه اين نابساماني ها و اين ارزان فروشي وحشتناك شهرت، حفره هاي عجيب و غريب مديريتي وجود دارد. اگر نمايش بي محتواي مزايده راه نمي افتاد، كسي نمي توانست با پاكت خالي يا با حضور الكي در محل سازمان خصوصي سازي براي خودش اعتبار بخرد. اگر فرآيند انتقال مالكيت در فوتبال ايران درست بود، امكان مشهور شدن با 12 ميليون تومان به وجود نمي آمد. اگر پرهوادارترين تيم ايران از مردم صدقه نمي خواست، كسي با صد تا تك تومان اسمش را سر زبان ها نمي انداخت. بيهوده نيست كه مي گويند: «از ماست كه بر ماست»!

مرتبط با موضوع

تبلیغات

اکوموتور

نظرسنجی

به نظر شما تیم ملی ایران به جام جهانی 2026 صعود میکند؟

گالری عکس

جدول