توقع بی جای طاهری از هواداران پرسپولیس علم بازاریابی و تجربه فوتبال در لیگ های معتبر دنیا راه هایی را پیش ازاین طی کرده و درواقع جاده صاف کن کشورهایی شدند که ...
- نظرات : بدون نظر - بازدید [ 1760 ] - یکشنبه, 8 شهریور 1394
توقع بی جای طاهری از هواداران پرسپولیس
علم بازاریابی و تجربه فوتبال در لیگ های معتبر دنیا راه هایی را پیش ازاین طی کرده و درواقع جاده صاف کن کشورهایی شدند که تحقیق و توسعه در آن ها جایی ندارد.
این جاده هموار نیز باشگاه های پرطرفدار فوتبال را به استفاده از روش های آزمایش شده ترغیب نکرد و بازهم آزمون وخطا کردن ادامه دارد. اینها مصداق کامل Reinventing the wheel (اختراع دوباره چرخ) هستند.
روش های مختلفی برای کسب درآمد در باشگاه های فوتبال وجود دارد و «کمک هواداری» از متداول ترین روش هاست. باشگاه های پرهوادار اقبال بیشتری برای کسب درآمد از این روش دارند و متأسفانه از این روش تاکنون استفاده درستی نشده است.
در نمونه اخیر علی اکبر طاهری سرپرست باشگاه پرسپولیس در قالب مصاحبه ای از هواداران پرسپولیس درخواست کمک به باشگاه را کرده است؛ «اگر هر هوادار مبلغ ناچیز 5 هزار تومان به حساب باشگاه بریزد دیگر نیازی به اسپانسر نداریم. شماره حساب باشگاه مشخص است و به هیچ عنوان کسی نمی تواند پولی که به حساب باشگاه می آید را در راه دیگری خرج کند. اگر هم قبلاً مشکلاتی بوده به این دلیل بود که برخی پول ها به حساب باشگاه نمی آمد اما اگر هواداران به حساب باشگاه بریزند برای خرج کردن ریال به ریال آن نظارت وجود دارد که هواداران مطمئن باشند که پولی که به حساب باشگاه می ریزند در جای دیگری خرج نمی شود.»
1) این روش و درخواست سرپرست باشگاه پرسپولیس را مرور می کنیم؛ فرض کنید به عنوان هوادار متعصب می خواهید به تیم خود کمک مالی کنید برای این کار به سایت باشگاه پرسپولیس مراجعه و در لینک «کمک های هواداری» کلیک می کنید... صفحه ای باز می شود که در آن نوشته شده: «هواداران پرسپولیس می توانند کمک های مالی به باشگاه را از طریق واریز به حساب شماره 2170559001002 بانک ملی شعبه ولنجک به نام حساب دولتی تمرکز وجوه خزانه شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس، شبای IR300170000002170559001002 انجام و حمایت خود را اعلام کنند.» خب مرحله بعدی باید به یکی از شعب بانک ملی مراجعه و نوبت بگیرید و پس از حدود ۲۰ دقیقه از معطل شدن در صف با پر کردن فیش «مبلغ ناچیز» را به حساب باشگاه واریز کنید یا می توانید از طریق حساب خود به «حساب شبا» باشگاه به شعبه مراجعه کنید و فرم بلند واریز از طریق حساب شبا را پر و «مبلغ ناچیز» را به حساب باشگاه واریز کنید. در این دو حالت دست کم یک ساعت باید از وقت هوادار برای واریز «مبلغ ناچیز» تلف شود.
2) دم دست ترین و ابتدایی ترین شکل کمک هواداری آن روشی است که به ذهن مدیران باشگاه پرسپولیس رسیده است. برای این روش نیز راه مناسبی در پیش نگرفته اند. ایجاد یک درگاه پرداخت آنلاین ساده در وب سایت این باشگاه و یا استفاده از واسط های پرداخت، این کار به شکل کارآمدتری انجام می گرفت و هوادار از طریق پرداخت آنلاین مبالغ خود را به حساب باشگاه واریز می کرد.
3) استفاده از کمک هواداری Donation یکی از روش های معمول است ولی با تفاوتی عمده. ابتدا محل خرج و مبلغ موردنیاز مشخص می شود و پس ازآن هوادار از طریق وب سایت باشگاه یا پرداخت های بانکی و موبایلی و... کمک خود را به حساب واریز می کند و در هرلحظه مقدار پول واریزی در وب سایت باشگاه نمایش داده می شود و در انتها بیلان صرف این مبلغ به صورت شفاف برای هواداران نمایش داده می شود.
4) روش Donation آخرین روشی است که یک مجموعه از هواداران وفادار (Loyalty) خود درخواست می کند. معمولاً برای این موارد نفع دوطرفه ای در نظر می گیرند مانند خرید محصولات هواداری (لباس، پیراهن، پوستر و...) باقیمتی بالاتر از ارزش واقعی که هوادار مابه التفاوت را آگاهانه برای کمک به باشگاه موردعلاقه خود خرج می کند. در این حالت انگیزه بیشتری برای کمک وجود دارد. در روش دیگر عامل مشوقی همچون قرعه کشی و امثالهم باعث ترغیب بیشتر هوادار می شود.
5) پیش تر روش کمک هواداری در باشگاه پرسپولیس آزموده شده بود که آورده چشمگیری را برای تأمین هزینه های باشگاه به دنبال داشت، اما با تغییرات مدیریتی همه چیز از صفر آغاز و به «انباشت تجربه ها» اهمیتی داده نشد. چرا که این تجربه ها به خوبی مستند نبوده و در لابه لای گردوغبار جابه جایی های مدیریتی پنهان ماندند.
تبلیغات